Erikas Vardag

Alla inlägg under februari 2013

Av Erika - 28 februari 2013 18:59

Ebba är inne på sin 5:e feberdag + en hemsk hosta, täppt näsa och tungandad. Igår var vi till läkaren med henne och där fick hon inhalera, ta blodprov och mäta syresättningen. Hon vart bättre i andningen när hon hade fått inhalera och läkaren skrev ut inhalator + inhalatorspray och hostmedicin. Han trodde att hon skulle bli bättre med andningen och lite bättre har hon blivit men hon är långt ifrån bra :(


Sömnlösa nätter har det blivit 3 nätter i rad och hon får inte i sig någon mat. Välling åt hon senast kl 4 imorse och under dagen har hon totalt fått i sig 0,5dl - 1dl välling och kanske 6 skedar yoghurt. Mammahjärtat värker och jag är så sjukt jä*la orolig :( Det är så himla synd om henne och man märker på henne hur hon kämpar med andningen, hostan och all snor och blir alldeles slut. Hon vill vara i min eller Chrilles famn hela tiden. Så fort vi lägger ner henne eller sätter ner henne blir hon jätteledsen. Lilla älskade!!! 


Just nu sover hon och när hon vaknar ska vi försöka med välling igen, vill hon inte dricka den så kommer jag att ringa primärvården och höra om dom tycker att vi ska åka in med henne på barnkliniken.


Håll tummarna snälla att hon blir bättre snart!!

   


 

Hos läkaren.


 

Hemma och inhalerar.




Av Erika - 25 februari 2013 19:22

Jag lixom många andra längtar så mycket efter sommaren. Nu när det har varit sol och plusglader här i några dagar så längtar man som efter värmen ännu mer! Men det är ett bra tag kvar tills ballerinaskorna och kjolarna åker fram, meeen den som väntar på något gott... :)


Här hemma är det sjukstuga, Ebba har feber, en gräslig hosta och är jättesnorig. Så det vart inte mycket sömn inatt och lär inte bli det denna natt heller. Lillstackarn :( Får knappt använda nässugen eller nässpary på henne heller, huvudet går som en propeller på henne så fort jag försöker :( Men det är inte lätt för henne att veta att detta hjälper henne förstås, det är ju obehagligt att få massa konstiga saker instoppad i näsan!


Jag börjar tyvärr också känna mig hängig men jag får hoppas på att det går över!

Önskar er en trevlig kväll och bjuder på några sommarbilder från sommaren 2012, hääärligt.

       

Av Erika - 23 februari 2013 17:32

Hej alla fina läsare.

Vad har ni gjort idag? Våra planer för dagen vart avstyrda så vi har bara varit hemma idag och skrotat omkring. Trist men vi har haft en jättemysig dag ändå   


När Ebba har somnat för natten ska jag se en dramafilm som har jag blivit rekomenderad: The Impossible. Har ni sett den? chips, choklad och ett litet glas rött ska jag också unna mig för det är jag värd!


Trevlig lördag fina ni. Kram från mig och Ebba

 

Av Erika - 22 februari 2013 08:46

Morgonen har spenderats såhär:

 

Vi har lekt med Ebbis alla leksaker och tittat på barnprogrammet Dora samtidigt :)


Idag ska vi åka in till stan och hälsa på Ebbas morfar. Vi träffar honom ungefär varannan vecka, jag tycker att det är viktigt att hälsa på honom så ofta det går eftersom han arbetar så mycket..så han träffar inte så mycket folk förutom sina arbetskamrater. Ebba beundrar verkligen sin morfar också så det är jättekul när dom får ses, de har ju det så mysigt tillsammans :)   


Kvällen blir väl lugn och stillsam, jag ska kolla på Farmen och komma i säng tidigt. Jag är så trött och slut, vet inte varför!


Önskar er en mysig helg :)

Av Erika - 21 februari 2013 08:00

Vet att det är dött här, det beror mestadels på att jag inte kan ladda upp bilder med bloggappen längre...mooooorr!! Men jag ska ta mig tid att göra ett inlägg på datorn snart med bilder, lovar!

Vad ska ni göra idag? Vi ska till Drakborgen på babylekis med några underbara barn och härliga mammor :-)

Må väl fina ni.

Av Erika - 13 februari 2013 19:01

Har försökt att knåpa ihop en förlossningsberättelse. Så här kommer den, mycket text men även lite bilder :)


 


Torsdag den 23:e juli.

Är less och vill att bebisen ska komma ut(även fast det är 2 veckor kvar till utsatt datum för leverans)

Chrille går ut under dagen och klipper häcken, jag var inte sen med att ta en kratta och kratta upp alla kvistar, det var jobbigt och tungt men jag inbillade mig att kanske sätter detta igång allt ;)

   

Senare på eftermiddagen åker vi hem till min bror med familj på grillmiddag(bilderna ovan är från den kvällen) När vi nyss har ätit upp känner jag hur det rinner lite lätt i trosorna, jag trodde att jag inte kunde hålla tätt(att jag kissade) så jag går in och är på toaletten en stund och tänker att kanske är det vattnet som går? Nä jag inbillar mig nog bara, jag kan säkert inte hålla tätt nu när jag är så här stor och tjock. Men det fortsätter att rinna lite lätt så tillslut ropar jag på min svägerska Karin och frågar henne vad hon tror. Hon tror att det är vattnet som går. 


Jag ringer efter mycket funderande från min sida förlossningen och de tycker att jag ska komma in så de kan konstatera om det är vattnet som går eller inte. Jag ropar in Chrille och säger: -Jag tror att vattnet går. Varpå Chrille ser helt chockad ut: -Vaaaa? Men då måste vi åka NU! Men jag kan inte köra, jag tog en öl till maten hur F*N gör vi nu?

Jag och Karin skrattar och säger att jag kan köra för bebisen kommer inte att kika fram just precis nu och jag har ju inte ont.


Vi åker in till förlossningen och jag får ta på mig en stor blöja, lägga mig ner i en säng och så kopplar dem på CTG:n. Efter ca 30 min behöver jag gå upp och kissa och då, pang bom så forsar det vatten och barnmorskorna kunde konstatera att det är vattnet som går. Vi får åka hem och bli uppmanad att kontakta dem om jag börjar blöda samt om ingenting händer inom 48h.


Vi hinner bara komma hem och jag lägga mig så börjar jag blöda, vi ringer förlossningen och jag får åka in igen. De kopplar på CTG:n igen och kollar blödningarna och konstaterar att det inte är något farligt utan att nu är det på gång de kan se på CTG:n att små värkar har börjat, jag känner dem dock knappt!

 

Här är vi inne andra gången, för att kolla blödningarna

 

Fredag 24:e Juli

Vi åker hem igen och jag lägger mig och sover, kl är nu 24. Kl 2 vaknar jag av att jag har värkar, ca var 10-15:e minut. Jag försöker att sova mellan värkarna hela natten men vid kl7 är de värre och tätare. Går ner och gör mig några mackor emellan värkarna, trycker i mig dom och ställer mig i duschen. Värmer sedan vetekudden och lägger mig i gästsängen inne på kontoret med en hink bredvid sängen för jag börjar må illa. Sedan tokkräks jag vid varje värk(nu är det ca 3-4 min mellan varje värk). Chrille får i mig lite kexchoklad och vatten emellanåt men jag kräks upp allt så fort en värk kommer. Chrille ringer in till förlossningen och berättar hur läget är och de ber oss att komma in.


Så vi åker in(hinken fick följa med då jag kräks hela tiden vid varje värk) Vid kl10:09 blir vi inskriven och jag får dropp direkt eftersom jag kräks så mycket. Jag är nu öppen 3 cm. Det går jättebra med att uthärda smärtan vid varje värk trots kräkningarna(är så glad att mamma hade lärt mig innan hur jag skulle andas) Jag får prova att sitta i duschen för att lindra värkarna, där inne sitter jag kanske i 5 minuter med publik(Chrille och en barnmorska) sedan prövar vi värmekuddar och lustgas(drog in 2 ggr sedan tokspydde jag så den gick fetbort) Fick pröva att stå med RA-Bord men det gick inge vidare då jag knappt kunde stå på benen, kräkningarna hade satt sina spår. Jag var helt slut.


Vid kl halv 1 beslutar vi tillsammans att jag ska ta epiduralbedövning för jag är vid det här läget så slut och borta då jag har kräkts så otroligt mycket. Den börjar värka DIREKT vilket var otroligt skönt så jag somnar kort därefter(lite sömn behövdes för att fylla på med energi) Chrille har dock hela tiden fått i mig vatten och kexchoklad och macka med jämna mellanrum, även om jag spydde upp allt efter ett tag så hann jag iaf få lite energi mellan gångerna.

 

Trött och slut, här fick jag äntligen sova en stund efter att jag fått EDA

 

Kl 13:02 är jag öppen 8 cm.


Sedan är det en låååång väntan, de tappar mig på urin några gånger samt ber mig att försöka gå på toa och kissa då det kan sätta igång allt, men jag kan inte kissa, kommer ingenting. Vid Kl 14:57 sätts Skalp CTG på Ebbas huvud pga. dålig kontakt med Ebba genom CTG bältet jag har runt magen. De får kontakt igen och allt ser bra ut.


Vid kl 15 har jag fått feber så jag får febernedsättande.


   

Vårat rum under förlossningen

 

Vid kl 17 känner jag fortfarande inget tryck så att jag vill börja krysta så läkare kallas in och de beslutar att ge mig dropp som skall sätta igång hela karusellen. Det börjar vid det här läget att bli lite kritiskt då det har gått så segt och Ebba börjar bli trött inne i magen. Jag kommer dock inte ihåg mycket från kl 13 och framåt, jag var så inne i mig själv och så trött så vad som sas och hände har jag inget minne av.


Vid kl 17:35 höjer de dosen av droppet som skall få igång krystandet.


Vid kl 17:43 ställs jag till knästående och det är då första gången Chrille får se någon reaktion från mig(har han berättat efteråt) då syntes det väl i mitt ansiktsuttryck att jag hade ont men trots det så lät jag ingenting. Chrille var lite orolig då jag inte gjorde ifrån mig ett enda ljud under hela den här dagen, han hade nog föreställt sig att jag skulle tokskrika och grina så när jag inte gjorde det trodde han att jag var totalt ”borta”.

Nu börjar det trycka på så jag vill lägga mig ner(det kommer jag ihåg) Kl 17:50 börjar jag krysta på allvar.


Efter kanske 4:e krystvärken kommer jag ihåg att barnmorskan sa: Kom igen nu Erika nu är det inte långt kvar, får vi se lite jävlar anamma nu. Så jag sliter tag i handtagen nere på sängen och krystar på som bara f*n för jag tänker att nu får det vara bra, nu ska ungen ut! Barnmorskan säger snabbt: Förlåt Erika men jag måste klippa lite för huvudet tränger inte fram, hon klipper snabbt och då skriker jag : AJ lite elakt och plopp så kom hon ut. Världens mest perfekta lilla tjej fick se världen för första gången kl 18:13 (3620gr tung och 51cm lång) och jag hade här helt glömt bort hur trött och slut jag var och hur ont jag hade haft.


När de la henne på bröstet stannade tiden upp, aldrig har jag varit lyckligare, Chrille likaså. Han var helt slut när det var över, han tyckte det var så otroligt jobbigt att sitta vid sidan av och känna sig maktlös, inte kunna göra någonting för att ta bort min smärta. Men det räckte gott och väl för mig att ha han där bredvid under hela dagen, det var en stor hjälp bara att känna hans närvaro.

         

 

Förlossningsfika, jag tror aldrig att fika har varit så gott som det var då! :)

 

Ebba och jag hade feber och så hade det gått över 24 timmar från det att vattnet gick till att Ebba kom till världen så vi fick stanna på BB i 3 dygn och glad är jag för det idag. Man är ju så ny på allt så det var otroligt skönt för mig att få hjälp av sköterskorna med amning och allt som hör till.


Trots allt smärta så var förlossningen en helt fantastisk upplevelse och jäklar vad stolt man är att man har klarat det! :D Och belöningen man får är helt oslagbar, ett litet barn som man älskat från första stund när man fick redan på att h*n finns i magen. Magisk känsla och när jag tänker tillbaka på förlossningen så blir jag tårögd, mäktigt!

 

 

 

 

Av Erika - 12 februari 2013 19:11

Emma har skaffat lägenhet i Sundsvall!! Ingen är nog gladare än jag för det, weeehooo!! Äntligen har jag min fislisa bara typ ett stenkast bort. Så på lördag åker jag och Ebbis och hälsar på i hennes nya hem och ska hjälpa till att göra iordning där.


Ååååå jag är så glad för detta!!!   


Emma och jag 2011

 


Av Erika - 12 februari 2013 07:44

Ebba har startat dagen med att se sitt favvo barnprogram Dora och jag har druckit den obligatoriska morgonjavan. Dagens aktiviteter blir kyrkis och en långpromenad. Vi önskar er en trevlig tisdag! Kram

Presentation


En Sundsvallstjej som bor i villa med min sambo Chrille och vår dotter Ebba som föddes i juli 2012. Följ med mig i min vardag här på bloggen och på instagram: erkis86.

kontakt: erikautterberg@gmail.com

                      

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards